Demokratisch is de weg

Tekstschrijver:
Componist:
Jaar:
  
Bron: Notelaar 1990 pg 34 Notelaar 1998 pg 33
Commentaar: Klik voor beschikbare media:
 MP3

Waar leer je de ander te respekteren ?
Waar krijg je de kans jouw mening te formuleren ?
Hoe kom je met anderen tot overleg ?
Wanneer zeg je nou eens echt je zeg?

Want als niemand dat doet
en het nergens geleerd wordt
terwijl velen reeds snappen
dat daar iets aan schort,

zeg jij dan - met mij -
we doen er iets aan;
democratisch is de weg
die wij samen moeten gaan.

Laat luistren het winnen van concurreren,
leer mensen hun eigen zichzelf relativeren,
loop warm voor wat verantwoordlijkheid heet,
pak samen echte problemen beet.

En wat is begonnen, ook al is het nog klein,
zal na een aantal jaren niet te stuiten zijn.
Begin in de Chiro, maar doe een stap erbij,
zet haalbare stappen, ook in dees maatschappij.